Ben jij assertief genoeg?
Assertiviteit wordt nogal eens verward met agressief optreden. Er zijn echter grote verschillen. Assertief optreden is zodanig reageren dat je op een nette respectvolle manier duidelijk maakt wat je wilt, wat je vindt, denkt of voelt. Dat betekent dus opkomen voor jezelf, maar op een dusdanige manier dat je de ander geen schade toebrengt. Denk aan lichaamstaal, gezichtsuitdrukking en stemgebruik.
Dit is vooral belangrijk voor een eerste indruk (hoe men iets zegt, hoe men zich gedraagt). Bij netwerken is een eerste indruk erg belangrijk. Om een voorbeeld te geven: Iemand met een schelle stem, met de kaken op elkaar geklemd, toegeknepen ogen, wijzend met zijn vingers komt agressief over. Iemand met een doffe stem, aarzelend en woorden inslikkend, die oogcontact vermijdt, wiebelt en wriemelt komt passief en angstig over.
Assertieve mensen klinken oprecht, praten in een regelmatig tempo, glimlachen op het juiste moment, hebben een open en ontspannen uitdrukking, maken open gebaren en bewegen hun handen rustig en alleen ter ondersteuning van hetgeen ze te vertellen hebben.
Er is ook nog een manipulatieve vorm van gedragingen bijvoorbeeld zuchten en steunen, droevige glimlach, dramatische gebaren (kijk eens hoe moeilijk ik het heb) of beminnelijk stemgebruik, onechte glimlach, te dicht tegen iemand aan gaan staan, opdringerig aanraken (kijk eens hoe een vriendelijk en warm mens ik ben).
Agressieve netwerker
Een netwerker die alleen zijn eigen verhaal wilt vertellen, die zich op de borst slaat over wat hij allemaal in huis heeft, wordt als hinderlijk en agressief ervaren.
Passieve netwerker
De netwerker die zich nauwelijks mengt in discussies, zijn eigen verhaal niet naar voren brengt, komt passief en verlegen over.
Assertieve netwerker
Een assertieve netwerker luistert met respect en belangstelling naar het verhaal van de ander, onderbreekt af en toe met een korte vraag en laat zijn eigen licht schijnen over hetgeen vertelt is. Door zijn houding dwingt hij op natuurlijke wijze respect af bij de ander. Hierdoor wordt er met interesse geluisterd naar hetgeen hij te vertellen heeft. Hij laat korte stiltes vallen om de ander gelegenheid te geven een vraag te stellen of een opmerking te maken.
Manipulatieve netwerkers worden ontlopen en soms misbruikt (als men iets van hen nodig heeft). Ze zijn goed genoeg om bijval te geven, maar verder wil niemand er iets mee te maken hebben. Het zijn de slijmballen die je naar de mond praten, die niet zeggen wat ze werkelijk denken en vinden.
Waarom is het belangrijk stil te staan bij assertiviteit?
Stilstaan bij assertiviteit is voor alle relaties belangrijk. Bij netwerken is vooral een eerste indruk belangrijk, maar daarna volgen er nog belangrijkere zaken. Je zou in een tweede gesprek door een iets te agressieve aanpak de klant alsnog kunnen verliezen. Maar ook voor een secretaresse, een bureaumedewerker, een manager, een huisvrouw, een caissière, een kapper, een leerkracht of winkelbediende is assertiviteit belangrijk. Assertieve vaardigheden voorkomen namelijk veel conflicten.
Het is een vaardigheid die niemand opvalt als je hem hebt, maar als je hem mist des te meer.Vooral mensen die hun boosheid opsparen, niets zeggen en dan ineens ontploffen. Meestal zijn ze wel terecht geïrriteerd over een bepaald voorval, maar de hevigheid van hun woede-uitbarsting is niet in verhouding tot wat er gebeurd is. Deze mensen kom je dagelijks tegen, op de werkvloer, in allerlei privé situaties, het zakenleven, noem maar op. Ze kunnen je bang maken met hun nodeloze woedeaanvallen en jagen mensen de stuipen op het lijf. Een negatief bijkomend effect van dit gedrag is dat deze mensen weinig begrip krijgen, waardoor zij weer boosheid gaan opsparen. De volgende onweersbui hangt alweer in de lucht en het wordt steeds erger.
Volgende week ga ik verder met tips om assertiever te zijn. Heb je voorbeelden waarbij het fout of goed gaat, deel je mening op mijn blog (mijn reactie terug) of bij de snel groeiende Out of your Box groep op LinkedIn (reacties van anderen). Laten we van elkaar leren!
Durf te ondernemen!
Dit is vooral belangrijk voor een eerste indruk (hoe men iets zegt, hoe men zich gedraagt). Bij netwerken is een eerste indruk erg belangrijk. Om een voorbeeld te geven: Iemand met een schelle stem, met de kaken op elkaar geklemd, toegeknepen ogen, wijzend met zijn vingers komt agressief over. Iemand met een doffe stem, aarzelend en woorden inslikkend, die oogcontact vermijdt, wiebelt en wriemelt komt passief en angstig over.
Assertieve mensen klinken oprecht, praten in een regelmatig tempo, glimlachen op het juiste moment, hebben een open en ontspannen uitdrukking, maken open gebaren en bewegen hun handen rustig en alleen ter ondersteuning van hetgeen ze te vertellen hebben.
Er is ook nog een manipulatieve vorm van gedragingen bijvoorbeeld zuchten en steunen, droevige glimlach, dramatische gebaren (kijk eens hoe moeilijk ik het heb) of beminnelijk stemgebruik, onechte glimlach, te dicht tegen iemand aan gaan staan, opdringerig aanraken (kijk eens hoe een vriendelijk en warm mens ik ben).
Agressieve netwerker
Een netwerker die alleen zijn eigen verhaal wilt vertellen, die zich op de borst slaat over wat hij allemaal in huis heeft, wordt als hinderlijk en agressief ervaren.
Passieve netwerker
De netwerker die zich nauwelijks mengt in discussies, zijn eigen verhaal niet naar voren brengt, komt passief en verlegen over.
Assertieve netwerker
Een assertieve netwerker luistert met respect en belangstelling naar het verhaal van de ander, onderbreekt af en toe met een korte vraag en laat zijn eigen licht schijnen over hetgeen vertelt is. Door zijn houding dwingt hij op natuurlijke wijze respect af bij de ander. Hierdoor wordt er met interesse geluisterd naar hetgeen hij te vertellen heeft. Hij laat korte stiltes vallen om de ander gelegenheid te geven een vraag te stellen of een opmerking te maken.
Manipulatieve netwerkers worden ontlopen en soms misbruikt (als men iets van hen nodig heeft). Ze zijn goed genoeg om bijval te geven, maar verder wil niemand er iets mee te maken hebben. Het zijn de slijmballen die je naar de mond praten, die niet zeggen wat ze werkelijk denken en vinden.
Waarom is het belangrijk stil te staan bij assertiviteit?
Stilstaan bij assertiviteit is voor alle relaties belangrijk. Bij netwerken is vooral een eerste indruk belangrijk, maar daarna volgen er nog belangrijkere zaken. Je zou in een tweede gesprek door een iets te agressieve aanpak de klant alsnog kunnen verliezen. Maar ook voor een secretaresse, een bureaumedewerker, een manager, een huisvrouw, een caissière, een kapper, een leerkracht of winkelbediende is assertiviteit belangrijk. Assertieve vaardigheden voorkomen namelijk veel conflicten.
Het is een vaardigheid die niemand opvalt als je hem hebt, maar als je hem mist des te meer.Vooral mensen die hun boosheid opsparen, niets zeggen en dan ineens ontploffen. Meestal zijn ze wel terecht geïrriteerd over een bepaald voorval, maar de hevigheid van hun woede-uitbarsting is niet in verhouding tot wat er gebeurd is. Deze mensen kom je dagelijks tegen, op de werkvloer, in allerlei privé situaties, het zakenleven, noem maar op. Ze kunnen je bang maken met hun nodeloze woedeaanvallen en jagen mensen de stuipen op het lijf. Een negatief bijkomend effect van dit gedrag is dat deze mensen weinig begrip krijgen, waardoor zij weer boosheid gaan opsparen. De volgende onweersbui hangt alweer in de lucht en het wordt steeds erger.
Volgende week ga ik verder met tips om assertiever te zijn. Heb je voorbeelden waarbij het fout of goed gaat, deel je mening op mijn blog (mijn reactie terug) of bij de snel groeiende Out of your Box groep op LinkedIn (reacties van anderen). Laten we van elkaar leren!
Durf te ondernemen!
bron : fred Krautwurst
Reacties
Een reactie posten